A Short Tribute
חכם יהודה צדקה נולד לאמו שמחה ולאביו חכם שאול בעיר ירושלים בשנת תר"ע (1910). בילדותו התחנך בתלמוד תורה בני ציון ולאחר מכן המשיך בישיבת פורת יוסף. בשנת תרצ"ד (1934) נישא לפהימה בטאט והתגורר בשכונת "גאולה". בשנותיו האחרונות עבר לגור בשכונת "בית ישראל".
בשנת תרצ"ז (1937) מונה על ידי חכם עזרא עטיה, שהיה רבו המובהק, למסור שיעורים בישיבת פורת יוסף, ובשנת תש"ל (1970) נתמנה חכם יהודה צדקה לראש ישיבת פורת יוסף.
חכם יהודה צדקה פעל להחזיר עטרה ליושנה, וידיו רב לו כאחד החלוצים ביסוד רשת החינוך 'מעיין החינוך התורני'. חכם יהודה צדקה העמיד אלפי תלמידים.
בשנת תשל"ט (1979) נפטרה אשתו ונשא לאישה את תמר סודרי, בתו של מימון סודרי שהיה השמש בישיבת פורת יוסף בעיר העתיקה.
חכם יהודה צדקה נפטר בי"ב בחשוון תשנ"ב (1991) ומנוחת כבודו בבית העלמין סנהדריה בירושלים. חכם יהודה צדקה חיבר את ספר 'קול יהודה' - דרושים על פרשיות השבוע, חידושים על הש"ס ומאמרים.
A few quotes from the Rabbi on 'Customs of Israel' in which he shares the reason for holding the lulav in the right hand and the Etrog in the left
"Rabba said, the lulav in the right hand and the etrog in the left. What is the reason? These constitute three mitzvoth, and this [etrog] is one mitzvah. This can be understood to mean that the Gemara asks, "What is the reason for holding the etrog in the left hand?" Does the etrog not represent the complete Torah scholar, as we mentioned, and is the finest of all, in that it has taste and aroma? Isn't it more appropriate to hold it in the right hand? This is the Gemara’s reply: The lulav constitutes three mitzvoth – lulav, hadas and 'arava – while the etrog represents a single mitzvah, which gives them precedence over the etrog.
The Gemara seeks to indicate that if the complete Torah scholar, who has all the good attributes, does not carry the community's householders and common folk along with him – meaning the scholar does not give classes to the congregation - even if that person is great, the lulav which is lesser is preferable, for it carries the hadas and 'arava with it.
Kol Yehuda, Sha'ar HaAgaddah, p. 84/ Printed by the author's sons, Jerusalem, 1995