חכם אברהם אזולאי


A Short Tribute

חכם אברהם אזולאי נולד לאמו ולאביו מרדכי בשנת ש"ל (1570) בפאס שבמרוקו. 
בצעירותו למד מחכמי פאס תורה והלכה, ולאחר שקנה את אוצר התורה הנגלית, החל לעסוק בתורת הנסתר.
בשנת ש"ס (1600) זכה לעלות לארץ ישראל, והוא בן 30. בדרכו ארצה נטרפה אונייתו בלב ים. חכם אברהם אזולאי ניצל, אך כל כתביו טבעו עמו. מאז עשה צורת חתימתו כצורת אונייה.
חכם אברהם אזולאי קבע את מושבו בעיר חברון, שם למד וביאר את תורת הרמ"ק - האור יקר. 
בשנת שע"ט (1619) עקב מגיפה קשה שפרצה בחברון, חכם אברהם אזולאי עזב את חברון ועלה לירושלים. לאחר שגם בירושלים התחילה המגיפה, עזב לעזה, ונדר נדר שאם יזכה לשוב ולחזור לחברון, יפרסם שם את כל חידושי התורה שכתב במשך השנים. עם שוך המגיפה חזר חכם אברהם אזולאי לחברון ושם שהה עד סוף ימיו. חכם אברהם אזולאי השאיר אחריו 2 בנות ובן - חכם יצחק אזולאי, סבו של מרן החיד"א.
חכם אברהם אזולאי נפטר ביום כ"ד חשון ת"ד (1643) ונטמן בעיר חברון.
חכם אברהם אזולאי כתב הרבה מחידושיו, חלקם עדיין בכתב ביד וחלקם יצאו לאור בספרים הבאים: 'אור החמה' - קיצור פירושי הזוהר, 'אור הלבנה' - הגהות ותיקונים בספר הזוהר, 'זהרי חמה' - קיצור מספר ירח יקר, 'אור הגנוז' - סודות התורה ע"פ האר"י, 'חסד לאברהם' - דרושים ביסודות הקבלה, 'בעלי ברית אברהם' - ביאורים על התנ"ך, 'אהבה בתענוגים' - פירוש על מסכת אבות.
A few quotes from the Rabbi on 'Torah Study' in which he teaches that the Torah is like a mirror, in which each sees according to his own form

In it will you see…that a person will find that all the wisdom they can imagine or learn already indicated in the Torah, for the Torah is like a pure, natural and shining mirror; it will reflect the beholder's image, whatever shape is placed before it. Such is the Torah, each and every person makes sense of it in keeping with his or her understanding, and sees its image in it. Indeed, the Torah has six hundred thousand interpretations because each one of the six hundred thousand souls received an interpretation of the Torah, according to a literal, allegorical or esoteric meaning. Each soul will interpret Torah in keeping with the interpretation it received, and will find that particular interpretation in Torah, just like a mirror that reflects the shapes of all people, despite that they each have different shapes.

Ahava BaTa'anuguim, Tractate Avot, chapter 5, published by Orot HaHaim, Jerusalem (1987)