חכם ישראל משה חזן


A Short Tribute

חכם ישראל משה חזן, נולד לאמו ולאביו רבי אליעזר בשנת תקס"ח (1808) באיזמיר, שבתורכיה. 
בשנת תקע"א (1811), בהיותו בן שלוש, חכם ישראל משה חזן עלה עם אביו לירושלים, ולמד תורה מפי סבו הראשון לציון החכם יוסף רפאל חזן. 
חכם ישראל משה חזן הוכר כתלמיד חכם כבר בצעירותו, והיה דורש ברבים. הקב"ה חננו בקול נעים, והוא שר וחיבר שירים בסגנון האהוב על הקהילות הספרדיות. שלט בערבית, בספניולית, טורקית ואיטלקית. 
בשנת תר"ב (1842), נתמנה לחבר בית הדין הגדול בירושלים, מינויו נשאר בתוקף אף שעזב את ירושלים.
בשנת תר"ג (1843) נשלח ע"י ראש הכולל הספרדי בירושלים לקהילות ישראל בצפון אפריקה לאסוף כסף לבניית בית חולים בירושלים. בביקורו בתוניס, אלג'יר ומרוקו למד מחכמיהם והושפע מדרך לימודם.
בשנת תר"ד (1844) נסע לאנגליה כמיצג "חכמי ורבני הספרדים והאשכנזים שבירושלים", ללחום נגד התנועה הרפורמית. שם חבר את ספרו 'דברי אמת ושלום'. בשנת תר"ה (1845) נסע לאמסטרדם, שם חיבר את הספר 'קנאת ציון' - פולמוס חריף נגד התנועה הרפורמית. מלונדון ביקר בפורטוגל, ומשם עבר לליוורנו שבאיטליה.
בשנת תר"ו (1846) נבחר לכהן כרבה של רומא. השפעתו היתה ניכרת בכל תחום חייהם של יהודי רומא, ושמעו נישא בפי כל תושביה. ברומא חיבר את הספרים: 'כרך של רומי', 'נצח ישראל' ו'נחלה לישראל'. 
בשנת תרי"ב (1852) חכם ישראל משה חזן התפטר ממשרתו, ושם פעמיו לארץ ישראל. בדרכו עבר בקורפו. הקהילה היהודית באי הפצירה בו הקהילה לשבת על כסאו של חכם יהודה ביבאס שעלה לחברון, והוא נענה. בקורפו כתב את 'קדושת יום טוב'. בשנת תרט"ז (1856) עבר לכהן כרבה של אלכסנדריה.
בשנת תרכ"א (1861) חכם ישראל משה חזן זכה ועלה חזרה לארץ ישראל, והשתקע בעיר יפו. בשל מחלתו, בחודש חשוון תרכ"ב (1863), עלה לעיר ביירות להחליף אוויר, אולם לא האריך ימים. חכם ישראל משה חזן נפטר בחודש טבת בשנת תרכ"ב (1863), ונקבר בסביבות העיר צידון.
יום פטירתו אינו ידוע לנו, ואנו מציינים את יום פקידתו ביום י' טבת תרכ"ב (1863)
A few quotes from the Rabbi on 'Israel and the Nations' in which he declares that Christian savants of our time cherish wisdom and science

The rabbis of Israel have been aware, and this is not in any sense a marginal thing that I say, with no intent to flatter, as I have often written and published: Christian savants are sincere in their love of truth and science. They judge people favorably, respect the religions and those born to them, and always seek out the truth, going to the root of issues. They are as fearless as lions in clarifying the truth.

Harav Israel Hazzan, Nachala Le'Israel, Vienna Printing, p. 61, 1851
A few quotes from the Rabbi on 'Redemption of Israel' in which he instructs that it be established that all Jewish children learn to speak Hebrew

If you truly seek to increase love and unity within the People of Israel, you must decide that all the children of all Jewish men and women be raised to know the language of their people – the holy tongue. It is common knowledge that national unity depends on three things: food and drink, marriage within the nation, and understanding each other's language. The first two have come to be, what about the third? The problem of language causes havoc between us. Because of our lowly deeds the LORD has had our languages dispersed…If you would only make an effort in this domain, and open schools to teach the holy tongue and the original language (referring to Aramaic, in order to learn rabbinic literature) as required, we would greatly benefit from faith, love, truth and peace.

Yoseph Pauer, Rabbi Israel Moshe Hazzan – The Man and His Thought, p.99, Ma'arav Publishing, Jerusalem 1977