חכם אליהו כהן


A Short Tribute

חכם אליהו כהן נולד לאמו ולאביו חכם כמוס כהן בג'רבה שבתוניס.
הוא למד את ראשית תורתו מפי חכם משה זקן מאזוז, ומפי חכם חיים כהן.
חכם אליהו הכהן היה בקי בהלכות שחיטה וטריפה ואף שימש כשוחט ובודק בג'רבה, והחליף מכתבים ושאלות ותשובות עם חכמי תוניס ביניהם חכם משה כלפון הכהן, חכם משה זקן מאזוז, חכם שמעון כהן ועוד
חכם אליהו כהן שימש ברבנות בטריפולי, אך לא נשאר בתפקידו זה זמן רב. 
חכם אליהו כהן נפטר ביום כ' טבת תרפ"ד (1923) בג'רבה.
חכם אליהו כהן השאיר אחריו חידושים על התנ"ך, 'אורח מישור' - על דרך הדרש, 'דרך ישר' - על דרך הפשט, בנוסף השאיר חידושים על מסכתות בש"ס, מסכת אבות, שו"ת בהלכות טריפה.
חידושים אלו הושארו אצל חכם משה כהן דריהם, ואחרי עלותו ארצה, הוציאו צאצאיו את חידושיו של חכם אליהו הכהן וכרכו אותם יחד, בספר 'אורחות חיים'.
A few quotes from the Rabbi on 'Customs of Israel' in which he gives the reason for reciting "Kol Israel" before engaging in Torah study, for the portion [of the World-to-Come] is rewarded not only to the one who studies
"All of Israel has a share in the World-to-Come". It is the Jewish custom to recite this Mishna before reading a Mishna or Halakha. The reason may be found in what our sages, of blessed memory, said: "Whoever supports Torah scholars is considered as though he studies, 'for to be in the shelter of wisdom is to be also in the shelter of money'. We learn from this that those who support Torah scholars are considered as though they, themselves, study because they enable Torah scholars to study and are rewarded as though they have fulfilled [the mitzvah].
This is what is meant by "All of Israel". 'All' – includes the supporters, which is why we always recite this Mishna before we study, indicating that the supporters are rewarded as though they themselves study, as the verse that follows shows, "And Your people are all righteous". Question: Are there not, however, some people who do not deal in Torah? But by supporting them and providing them with a livelihood, they share the reward and all are, therefore, righteous.
Orchot Haim, p. 334, Ahavat Shalom Publishing, Jerusalem 1990