חכם חיים הכהן


A Short Tribute

חכם חיים הכהן נולד לאמו ולאביו כלפה, ביום כ"ו כסליו תרס"ט (1909), באי ג'רבה שבתוניס. 
ראשית תורתו למד מפי חכם מכלוף עידאן. בשנת תשכ"א (1961) יצא לטריפולי שבלוב, ולבסוף חזר לג'רבה. 
חכם חיים הכהן כיהן כרב בעיר מֶדֶנִין, במקום רב הקהילה חכם חויתו חורי, שעלה לארץ ישראל. חכם חיים הכהן למד שם שחיטה והיה לשוחט מוסמך. לאחר שהצטמקה הקהילה בשל עליית רוב בניה ארצה, עבר לעיר תוניס ושימש שם כשוחט.
בשנת תשל"א (1971), בעקבות הצקות הערבים שהתגברו אחרי מלחמת ששת הימים (1967) עלה חכם חיים הכהן עם בני משפחתו ארצה. המשפחה גרה בבאר שבע, ושם ערך את כתביו.
חכם חיים הכהן נפטר ביום כ"ז כסליו תשל"ה, ונקבר בבאר-שבע.
חכם חיים הכהן כתב את הספר 'שארית חיים' על פרשות השבוע. 
A few quotes from the Rabbi on 'Traditions of the Fathers' in which he teaches that the Generation of the Flood did not survive for Noah's sake because he walked in the attribute of justice
"Noah was a righteous man; he was blameless in his age; Noah walked with God". The Midrash Raba that says, "When the storm passes the wicked man is gone' refers to the Generation of the Flood and 'But the righteous is an everlasting foundation' refers to Noah." End quote. We should inquire what this Midrash is meant to teach us. For if Noah was righteous and an everlasting foundation, why did the Generation of the Flood not survive for his sake? "Noah walked with God" comes to tell us that despite Noah's being righteous and an everlasting foundation, the world did not exist for his sake, for he walked among his generation with the attribute of Justice.
He did not ask that they be pitied at all, and did not want to yield any of his credit to them and be punished as they were, as did Abraham with the ten generations. He sought the annihilation of the Generation of the Flood, as did the Holy One, who said, "I have decided to put an end to all flesh", which is why it says, "Noah walked with God". It means he walked among those of his generation of one mind with the Holy One, Who comported Himself with them with the attribute of Justice, and so did Noah, who did not ask that they be pitied at all.
Sheerit Israel, Breishit Reading Portion, pp. 4-5, Zohar Printing, Tel Aviv, 1986