חכם עמור אביטבול


A Short Tribute

חכם עומר אביטבול נולד לאמו ולאביו שלמה בשנת תקמ"ב (1782) בעיר צפרו שבמרוקו
בשנת תקנ"ח (1798) נשא לאישה את מרת דונה אלבאז ונולדו להם עשרה ילדים.
חכם עומר אביטבול עסק לפרנסתו במסחר, והיה יושב והוגה בתורה בלילות.
חכם עומר אביטבול היה ידוע בהכנסת האורחים שלו וביתו היה פתוח לכל אדם. חכם יעקב אבוחצירא - האביר יעקב, כל אימת שהגיע לצפרו מתאפילאלת היה מתארח בביתו.
חכם עומר אביטבול נשא ונתן עם חכמי דורו ביניהם חכם יצחק בן וואליד, חכם יוסף בירדוגו, חכם עמרם אלבאז ועוד. הוא השאיר אחריו תלמידים רבים, ביניהם חכם משה רפאל אלבאז - הרמ"א.
חכם עמור אביטבול נפטר לאחר מחלה ארוכה, ביום א' שבט תרי"ד (1854).
חכם עומר אביטבול כתב ביאורים וחידושים רבים לתורה, חידושים אלו הוצאו לאור בספרים הבאים: 'מנחת העומר - שו"ת', 'עומר התנופה - ביאורים על התורה', 'עומר מן' - דרושים לפרשיות התורה', 'עת הזמיר '- אגרות ומליצות', 'שירת העומר - ביאורים על אגדות חז"ל', 'שירת העומר - שירים ופיוטים'
A few quotes from the Rabbi on 'Tzedakah and Healing' in which he teaches that charity is a face to face encounter, as when a person kisses a friend

“Faithfulness and truth meet”. Meaning that whenever one does charity for its own sake, in true faith, then “justice and peace kiss”, meaning that the attribute of justice and the attribute of peace join face to face, just as when a person kisses a friend face to face. Abundance then fills the world, mercy flourishes, verdicts become more moderate and the world is replete. This is also indicated by the verse “Hear, O Israel, the LORD our God is One”. The people of Israel inform one another and say to each other that the attributes of the Eternal - that is, the Name of mercy and the Name of God that means judgment must be bound together and united. That is what "God is One" means – that Jews inform one another and say to each other that "we are all to be face to face and joined by the love of God, that we may love Him with all our souls and with all our might" – referring to the commandment of giving of one's wealth to charity. That is the meaning of "Love the Lord your God".

Hacham Amor Abitbol, Omer Man, p. 263, Beit Oved Institute, Jerusalem, 1989