חכם יהודה אלבז


A Short Tribute

חכם יהודה אלבז נולד לאמו ולאביו משה בשנת תק"ל (1770) בצפרו שבמרוקו.
ראשית תורתו למד מאביו חכם משה אלבז, ומחכמי עירו צפרו. חכם יהודה אלבז נשא לאישה את רבקה ביתו של חכם שאול ישועה אביטבול שהיה רבה הראשי של צפרו, ונולדו להם ארבעה ילדים.
בשנת תקס"א (1801) חכם יהודה אלבז התמנה לדיין בצפרו על ידי חכמי פאס - חכם שאול סרירו וחכם רפאל אבן צור. לימים, חכם יהודה אלבז הפך הפוסק הבלעדי בעירו צפרו.
חכם יהודה אלבז שימש גם כמוהל והיה ידוע בחוכמתו ובצניעותו הרבה. חכם יהודה אלבז אף היה נותן חלקו במס, ומלווה כסף לקהל עדתו. חכם יהודה אלבז היה ידוע באהבתו הרבה לארץ ישראל, קיבל ועודד הגעת שליחי דרבנן לעירו כדי שיערכו בה מגביות לטובת היושבים בארץ ישראל.
חכם יהודה אלבז נפטר ביום ט"ו בשבט תר"ז (1847) ונטמן בעיר צפרו.
חידושיו וכתבו של חכם יהודה אלבז יצאו לאור לאחר פטירתו ואוגדו בספרים הבאים: 'שבות יהודה' - על התנ"ך, חידושים ביאורים ודרושים שונים, 'שבות יהודה '- שו"ת.

A few quotes from the Rabbi on 'Traditions of the Fathers' in which he explains that although sons will dwell in the same place as their fathers, the reason here is that it was the Land of Canaan
"Now Jacob was settled in the land where his father had sojourned, the land of Canaan". One would say that the usual way is that sons follow their fathers by residing in the same location, having become accustomed to it, and also that 'inhabitants benefit from a site's grace'. Therefore, it says "Now Jacob as settled in the land where his father had sojourned". Should you say, however, that the reason [he settled there] is because it was his father's pace of residence, because, as we said, that this is the usual way, the text continues and says, "the land of Canaan", the reason being that the land of Canaan is holy and the LORD's gaze is always upon it; that is the true reason.
Shevut Yehuda, p. 53, Daf Chen Hevra Printing, Jerusalem, 1980