A Short Tribute
חכם חיים פלאג'י נולד לאמו מרת קאלי קאדין ולאביו חכם יעקב פלאג'י בשנת תקמ"ח (1788) באיזמיר.
בשנת תקס"ז (1807), בהיותו בן 19, חכם חיים פלאג'י התחתן ובשנת תקע"ג (1813) קיבל את הסמכתו כחכם השלם על ידי סבו הראשון לציון חכם רפאל יוסף.
כל ימי חיי אביו, חכם יעקב, לא נאות חכם חיים פלאג'י לקבל עליו תפקיד ציבורי, ורק בשנת תקפ"ח (1828) הסכים לכהן כדיין בבית דין וכראש ישיבת 'בית יעקב רבי' באיזמיר.
בשנת תקצ"ז (1837) נתמנה חכם חיים פלאג'י לאב בית דין הגדול באיזמיר, ובשנת תרט"ו (1857) נתמנה למשרה הרמה ביותר באיזמיר 'החכם באשי'.
חכם חיים פלאג'י היה לפה לעניי קהילתו, והיה מוכיח את העשירים בדרשותיו. תיקן תקנות והקים מוסדות צדקה וחסד. חכם חיים פלאג'י פעל להקמת בית חולים יהודי באיזמיר ולשם כך גייס נדבנים ידועים.
חכם חיים פלאג'י התפרסם בספריו הרבים, כ-80 במספר, אותם התחיל לכתוב בגיל 16. ספריו עוסקים בקשת רחבה של נושאים: 7 חיבורים על התנ"ך, 9 חיבורים על התלמוד, 15 ספרי מדרשים ודרושים, ספרי מוסר ו24 חיבורים בהלכה, קבלה, שו"ת וספרים רבים נוספים. בסיום כתיבת כל ספר, חכם חיים פלאג'י היה עורך סעודת מצווה, והיה מחלק את ספריו ללא תמורה. את ספריו מעולם לא מכר.
ביום י"א באב תר"א (1841), התחוללה שרפה באיזמיר, בה חרבה שכונת היהודים ועלו באש 54 מספריו. במהלך השנים, שיחזר רבי חיים חלק מכתביו, והוציא לאור עשרות מהם, מיעוטם נותרו עדיין בכתב יד.
חכם חיים פלאג'י נפטר ביום י"ז שבט תרכ"ח (1868). הוא נקבר בבית העלמין העתיק באיזמיר בהלוויה ממלכתית, בה השתתפו גם אנשי הצבא הטורקי, נציגי השלטונות ונציגי מדינות זרות.
מבין ספריו: 'פעולת צדיק לחיים' - ספרו הראשון, שו"ת 'סמיכה לחיים' - אותו חיבר יחד עם רבו סבו חכם רפאל יוסף חזן. 'רחמים לחיים', 'ארצות החיים', 'לב חיים', 'חיים לראש', 'קול החיים', 'מצה חיים', 'צדקה חיים', 'פעולת צדיק לחיים', 'חיים ושלום', 'גנזי חיים', 'ברכת מועדיך לחיים' - ספרו האחרון, יצא לאור יום לפני מותו.
A few quotes from the Rabbi on 'Love of Israel' in which he teaches that a person who has no merit of their own has a share in their fellow-person's merit, as they are partners
All Israel have a portion in the World-to-Come. This can be interpreted to mean that since we share the understanding that "All of Israel are responsible for one another", they are to be considered partners in fulfilling the commandments, and in upholding and studying the Torah. And just as partners share benefits, the People of Israel share each other's merit in one another's Torah and good deeds… The Bible does bring evidence: "And your people, all of them are righteous" – and each has her or his own. Should you ever find totally empty people among Israel, they nevertheless "Shall possess the land for all time". "For all time" means that this includes even those who have nothing of their own.
Pe'ulat Tzeddek LeHaim, p.a, Siach Israel Publishing, Jerusalem 1998