חכם מהלל העדני


A Short Tribute

חכם מהלל העדני נולד לאמו ולאביו, בשנת תרמ"ג (1883) בעיר עדן שבתימן.
חכם מהלל העדני רכש את השכלתו הרחבה בתורת ישראל בעירו עדן, ושם התעצבה דמותו כחכם רחב אופקים בתחומים רבים; בפילוסופיה, בתולדות ישראל והעמים, בתעשייה שהחלה מתפתחת בעירו, ובמרקם החברתי המגוון שהיה בעירו, בה ישבו תימנים, יהודים, הודים, סומלים, בריטים וסוחרים ממקומות שונים. 
חלק מספריו נושאים אופי אנתרופולוגי והיסטורי, ומתארים את הווי החיים, המנהגים והתרבות של קהילת עדן בפרט ושל תימן בכלל, על אוכלוסייתה המגוונת, ובפירוט יתר על היהודים שבה.  
בשנת תר"ץ (1930) עלה לארץ ישראל והשתקע בתל אביב, כשהוא ממשיך במפעליו בתחום הרוחני-ספרותי. 
חכם מהלל העדני נלקח לבית עולמו בתל אביב ביום כ"ח תשרי שנת תשי"א (1950) 
חכם מהלל העדני הותיר אחריו ספרים, חלקם זכה להוציא לאור בחייו, וחלקם הוציא לאור בנו לאחר פטירתו. 
בין ספריו: 'אור החוזר' - ג' חלקים: פירוש על התורה ועל הנביאים, 'בין עדן ותימן' -  ג' חלקים: דמויות והווי חיים מהעיר עדן וסביבותיה, 'פירוש מהלל העדני' - ג' חלקים: על ספרי הכתובים, 'הנפש החיה' - חיבור פילוסופי, 'חכמת הקודש' - פירוש על ספר 'אורות הקודש' לרב אברהם יצחק הכהן קוק, ועוד.
A few quotes from the Rabbi on 'Israel and the Nations' in which he recounts that they would find shelter from robbers in the Arab house of prayer

There was a prominent and respected family among the Arabs. They hated slaughter, pillaging and profiteering, and had a house of prayer named Ayadrus, after its founder who lies buried within it. His followers consider him a prophet, make vows to him, and visit his grave once a year to hold a hilloula (festive memorial celebration) of sorts. This house of prayer is important and holy even among the desert-dwellers, and has been a godsend to Jews, who have found shelter and protection there at times when desert robbers who came to kill and plunder suddenly attacked their village.

Ben Aden and Teiman, volume 1, p. 4, published by Am Oved, Tel Aviv (1947)