חכם יעקב כהן יונתן


A Short Tribute

חכם יעקב כהן יונתן (ג'אתו) נולד לאמו קמרונה ולאביו חכם שלום המכונה ג'אתו בג'רבה שבתוניס.
לאחר פטירת אביו ירש חכם יעקב כהן יונתן את רוב כספו ועושרו, אך כמעט ולא השתמש בהם, אלא תרם את מרביתן לצדקה, והמשיך להתפרנס ולעבוד מחנותו שבשוק, ואת לילותיו וזמנו הפנוי הקדיש ללימוד תורה, היה לו חוק קבוע להשלים 'חוק לישראל' מדי יום ביומו', והיה מחלק התהילים והזוהר לימי השנה.
חכם יעקב כהן יונתן היה פייטן ונגן, והיה מנגן בשמחות חתן וכלה, ברית מילה ועוד, הן  לעשירים והן לעניים, והכל על מנת שלא לקבל שכר.
חכם יעקב כהן יונתן היה ידוע בצניעותו ובענוותנותו הגדולה, לא הסכים לפרסם את חידושי תורתו, וכשהיה הולך לשוק לחנותו, היה מצניע את ספרו שלמד ממנו, כדי לא יחשיבוהו לתמיד חכם.
חכם יעקב כהן יונתן לקה בראייתו, ואשתו הייתה מקריאה לו והוא מבאר לה, אט אט עד שהתקדמה בלימודה, והיו לומדים כחברים, מפאת צניעותם, שמם לא הוזכר בספר 'זרע יעקב' ואף חידושיה נרשמו 'מפי השמועה'.
בסביבות שנת תרצ"ג (1933), בסוף ימיו של חכם יעקב כהן יונתן, נכספה נפשו לעלות לארץ ישראל, והוא עזב את ג'רבה והלך להתגורר בעיר זוארה שבטריפולי אצל בנו חכם ציון ששימש כרב העיר. הוא נשאר בבית בנו קרוב לשנתיים, והשתדל להשיג רישיון עלייה, כשהשיג מטרתו נסע לטריפולי כדי להפליג לאלכסנדריה ומשם לארץ ישראל, אך לא עלה בידו. כשהגיע לספינה, רב החובל לא הסכים להעלותו מחמת זקנתו, והוא הוצרך לשוב לג'רבה ונפטר שם חודש לאחר חזרתו.
חכם יעקב כהן יונתן נפטר ביום ו' מנחם אב תרצ"ו (1936) ב'גרבה, והובא שם למנוחות.
חכם יעקב כהן יונתן כתב חידושים רבים על התורה, חלקם יצאו בספרו 'זרע השלום', ולאחר פטירתו הוציאו בניו חידושים נוספים שלו בספר 'זרע יעקב' - כולם מפי השמועה מאת אמו ואשתו.
A few quotes from the Rabbi on 'Israel and the Nations' in which he teaches how to transform a hostile heart to a loving one

“We came to your brother Esau; he himself is coming to meet you, and there are four hundred men with him.” Esau really had come to kill him, and it is astounding how he was transformed and began to love Jacob a moment after he reached him. The reason is that Jacob used a ruse to transform his brother’s heart and make him love him. We find that King Solomon, may he rest in peace, wisely said, “As face answers to face in water, So does one man’s heart to another.” For when a person feel hatred towards another, it is a sign that the other hates them as well, and the opposite (is also true); when a person loves another, it is a sign that the other loves them as well. Jacob used this to transform Esau’s heart from foe to friend, by considering his love for his brother Esau in his heart while waiting for Esau to arrive; by saying to himself that he had indeed sinned against his brother Esau by taking the blessing and firstborn’s birthright from him. By soothing himself about this he felt only good things about Esau. Love, therefore, arose in Esau’s heart towards Jacob, and he felt only good things about Jacob, despite his having taken his birthright from him. The power not to relinquish it had been his, and it was he who was responsible. Neither was Jacob responsible for receiving Esau’s blessings, which he did against his will and only because his mother had ordered him to do so. And since human hearts feel the blaze of love from one another, Esau came to love Jacob.

Zera’ Yaakov, p. 9, Mekiketz David Saadon Press, Djerba, 1928