A Short Tribute
חכם שלמה קצין נולד לאמו ולאביו חכם שאול קצין, בשנת תרס״ה (1905) בירושלים.
ראשית תורתו מאביו המקובל והחסיד, מחבר הספרים 'אמרי בינה' ו'פרי צדיק', ולאחר מכן בישיבת 'פורת יוסף' בירושלים. פרט ללימודיו לרבנות הוסמך גם כשוחט וכמוהל, ונודע בשליטתו בשפות וכדרשן בחסד עליון.
חכם שלמה קצין הוסמך לרבנות בידי הראשון לציון, החכם בן-ציון מאיר חי עוזיאל זצ"ל. תחילה, שימש ברבנות בשכונות 'נחלת-אחים' ו'נחלת-ציון' בירושלים.
לאחר מכן, נתבקש מאת ראשי הקהל במצרים לכהן שם כרב ואב בית דין, וקיבל את ברכתם של הרבנים הראשיים מירושלים ותל-אביב.
עם קום מדינת ישראל חזר ארצה. כיהן כרב ודיין ביפו, שם ייסד את בית הכנסת הגדול הגדול 'שיבת ציון' ביפו. מיפו עבר לבני-ברק, ושימש כמורה הוראה ודיין בבית הדין שיפוט הרבני בתל־אביב רבתי.
חכם שלמה קצין נפטר ביום ו' חשון, תשמ"ג (1982).
ספריו: 'כרם שלמה', 'דברי שלמה', 'טהרת בנות ישראל'; 'ניצוצי אור'.
A few quotes from the Rabbi on 'Traditions of the Fathers' in which he warns all authors to explicitly cite their sources
Incidentally, as it were, I find it appropriate to remind and warn all authors of their obligation to explicitly cite their sources, and to not appropriate the respect that is due to Torah scholars. Others before me have gone to great lengths in denigrating those who neglect crediting their sources, and go about furtively speaking of ideas and conceptions as though they conceived of them themselves. On this matter, the author of Sha'ar Asher, of blessed memory, wrote that one who so acts robs both the living and the deceased. Such a person robs the living because he could have brought about the Redemption, since it says, "Whoever declares something in the name of its originator brings Redemption to the world"; such a person robs the deceased as well, for mentioning their names makes their lips stir in their grave… These two sayings should suffice for anyone whose heart has been touched by the awe of God. There is, in addition to the obligation to cite one's sources that we mentioned, great privilege to be gained, for this results in positive regard and a good recommendation [for the World-to-Come] because the pleasure it causes above stirs the compassion of Heaven.
Nitzotzei Or, p.3, HaTehiya Printing, Jerusalem, 1935