חכם מקיקץ ישראל חדאד


A Short Tribute

חכם מקיקץ (גוצא) ישראל חדאד נולד לאמו ג'נינה ולאביו שומאני נכדו של החכם ניסים חדאד בג'רבה. 
הוא למד תורה מפי חכם רחמים חי חויתא הכהן, שגם הסמיכו כשוחט ובודק, וקיבל קצבה קבועה מחויתה ועזיזי בני ראובן כהן למג'רבי. חכם מקיקץ (גוצא) ישראל היה גם מוהל, שליח ציבור ודרשן. לימים כיהן כדיין ומורה צדק בעיר תיטאויאן. 
חכם מקיקץ (גוצא) ישראל חדאד נשא לאישה את יעקותה בת רות, שנפטרה בדמי ימיה, והיא רק בת 22.
הוא התחתן בשנית ונשא לאישה את חנה בת ציון חורי.  
בשנת תש"ד (1943) מת עליו אביו בקיצור ימים ובייסורים רבים. 
חכם מקיקץ (גוצא) ישראל חדאד עלה לארץ ישראל, וכיהן כרב מושב בית הגדי שבנגב.
חכם מקיקץ (גוצא) ישראל חדאד נפטר ביום י"א תשרי בשנת תש"מ (1980).
בין ספריו שיצאו לאור 'כה לחי' 'אשביע לחם', ושאגת אריה'.
A few quotes from the Rabbi on 'Traditions of the Fathers' in which he teaches to avoid quarreling with one's wife, for it ruins one's children's upbringing
Yose ben Yochanan, man of Jerusalem, standing guard at the gate, says "May your home be open wide" – to permit individuals of Torah and good attributes to enter, from whom your children may learn Torah and proper behavior. Just as we see in pious people, who seek to bring Torah scholars into their homes, that they may teach their children Torah and good attributes.
You should consider always them as though they are the "poor of your household", devoid of Torah learning and lacking in proper behavior, and needy of a master and teacher to lead and instruct them.
The text concludes: "Do not overindulge in conversation with the woman". This is connected and relates to what precedes, as we clarified above, concerning the good upbringing of children, in that the father and mother should be at peace, love and union, and heed one another.
…Therefore, after referring to good upbringing - that one's "home be open wide", so as to have people of Torah and good attributes enter there and so that one's children will learn from them and receive a good upbringing - it [the text] recounts yet another useful principle in the upbringing of children: not to "overindulge in conversation with the woman". This means that even when noticing a detail in the way one's spouse does things at home that is not to one's liking, one is to ignore it and, as a rule, avoid quarreling about it with one's spouse which would be at the expense of domestic peace. Doing so ruins children's upbringing, in that they will learn to act similarly and not heed their mother or father.
Asbi'ah Lehem, p.19, 'Idan Press Publishing, Cohen and Sabban, Djerba, 1945