חכם יעקב חי זריהן


A Short Tribute

חכם יעקב חי זריהן נולד לאמו מרת שמחה ולאביו ברוך בשנת תרכ"ט (1869) בעיר טבריה.
את ראשית תורתו למד מפי חכם דוד עבו, ולאחריו למד מפי חכם רפאל משה בן נאים וחכם דוד חיים סתהון.
חכם יעקב חי זריהן נשא לאישה את מרת לאה.
חכם יעקב חי זריהן היה ידוע בבקיאותו הרבה בהלכה ובפשט הכתובים, לצד עיסוקו הרבה בתורת הנסתר. הוא ייסד יחד עם חברו חכם מכלוף שטרית את ישיבת 'כתר תורה' ברח' השוק בטבריה. חכם יעקב חי זריהן כיהן יחד אתו ועם חכם אליהו אילוז כדיין בבית הדין בטבריה.
חכם יעקב חי זריהן כונה 'הרב החביב' בשל מאור עיניו וחביבותו וסבלנותו לכל שואל. הוא היה מלמד לכל העם תורה, וידע להתאים עצמו לכל אדם. חכם יעקב חי זריהן היה גם בקי בענייני השירה ובמקאמות המזרחיות.
חכם יעקב חי זריהן כיהן כנשיא כולל רמב"ם, ניהל את עניני ישיבות העיר ועמד בראש הועד להקמה מחדש של בית הכנסת 'עץ החיים' על שפת ימה של טבריה. בצוואתו הקדיש את ביתו וספריו לבית המדרש 'יעקב ולאה'.
חכם יעקב חי זריהן נפטר ביום כ"א מנחם אב תשי"ג (1953),  ונקבר בעירו טבריה.
חכם יעקב חי זריהן כתב ספרים רבים העוסקים בנושאים שונים ומגוונים, ביניהם: 'חלק יעקב' - דרושים, 'בכורי יעקב' - שו"ת, 'אוהל יעקב', ו'שופריה דיעקב' - על פרשת השבוע, ו'שושנת העמקים' - דרושים וחידושים.
A few quotes from the Rabbi on 'Traditions of the Fathers' in which he teaches that a tsaddik [righteous person] who is involved with people is preferable, because the generation of his time benefits from him
"Had Noah been part of Abraham's generation, he would not have been taken into account". Why is only Abraham mentioned, when one could also include Hanoch and Methuselah? In order to understand, we must distinguish between two types of tsaddikim. There are those who isolate themselves and do not involve themselves with other people, and there are those who are involved with others. Which are we to consider preferable? The commentators wrote that the involved one is preferable, despite the fact that the isolated one gains more in Torah and from sanctity and abstinence, which is not the case with a person involved with others. In the latter's case, the tzaddik's generation benefits from him…Hanoch and Methuselah were [righteous] only for themselves, while it says about Abraham "For I have known that he command his children and household after him to do charity and justice".
Shoshannat HaAmaqim (in Mayim 'Amuqim) p. 77, Jerusalem 1978