חכם שמואל יצחק מודילינו


A Short Tribute

חכם שמואל יצחק מודילינו נולד לאמו ולאביו חכם יצחק בשנת תשי"ז (1656) בסלוניקי כחלק מהאימפריה העות'מאנית.
הוא למד תורה מפי חכם אליהו קובו. כמו אביו ורבים ממשפחתו לפניו, חכם שמואל יצחק מודילינו עסק בחסד של אמת ב'חברה קדישא', בה הרבנים עצמם השתתפו במלאכת הקבורה. 
לחכם שמואל יצחק מודילינו נשא אישה ונולדו להם שלושה בנים ובת אחת, שנישאה לבנו של דון משה בנבנישתי. 
בשנת תמ"ג (1683) חכם שמואל יצחק מודילינו מונה לרב בית הכנסת החשוב 'איטליה ישן', ובשנת תמ"ו (1686) נבחר לשמש כדיין באחד מארבעת בתי הדין הראשיים בסלוניקי. בשנת תנ"ג (1693) עם מותם של חכם אברהם בן ישי וחכם אהרון פרחיה, מונה לראש הקהילה ולאב בית הדין. 
בשנת תנ"ז (1697) חכם שמואל יצחק מודילינו החל לכהן כרבה הראשי של העיר סלוניקי. הוא נאלץ להתמודד עם מגפה קשה, שהכתה בתושבי העיר. בנו יהושע נפטר, בהיותו בן 22 שנה בלבד. חכם שמואל יצחק סייע רבות בשיקום קהילת סלוניקי בשעתה הקשה. אף כי מצב בריאותו הקשה עליו לנוע ממקום למקום. 
חכם שמואל יצחק מודילינו נאלץ להתמודד גם עם ספיחי פרשת משיח השקר והתאסלמות של יהודים מסלוניקי בעקבותיה. 
חכם שמואל יצחק מודילינו נפטר ביום י"ג חשון תס"ד (1703). הוא נקבר בעירו ליד בנו יהושע, וליד מורו חכם אליהו קובו. 
בין חיבוריו, שהודפסו על ידי בניו אחריו: 'נאמן שמואל', 'ארוחת תמיד', 'שעשוע התלמידים, 'דברי שמואל ו'רננת מזמור'.
A few quotes from the Rabbi on 'Torah Study' in which he teaches that one who speaks the truth is greater than one who is learned in Torah, for faith preserves good attributes

Our teachers said in the Talmud, "Rabba bar Rav Huna said: Any person who has Torah in him but does not have fear of Heaven is like a treasurer (gizbar) to whom they gave the keys to the inner door (of the treasury) but … did not give keys to the outer door." A person who speaks the truth is called one who fears Heaven. This is the great key to fulfilling the commandments and preserving oneself from transgression; if one plans to fulfill commandments – one should do so, and if one plans to transgress, one should flee rather than conceal the fact from others. Should you be asked where you are going, being a person who speaks the truth, you must reveal the truth, and thus be saved from transgressing. This is why our teachers in the Talmud called those with fear of Heaven 'people who fear transgression'. It shows that fear of Heaven preserves all the good attributes, and is linked to each one of them.

Divrei Shmuel, 5th sermon, p. 23, Shuvi Nafshi Institute for the Publication of Books and Manuscripts, Jerusalem, 2006/7