חכם רפאל אשר קובו


A Short Tribute

חכם רפאל אשר קובו נולד לאמו ולאביו חכם יעקב קובו בשנת תקנ"ז (1797) בסלוניקי.   
ראשית תורתו מפי אביו חכם יעקב קובו ומפי דודו, חכם דוד ברזילי.
בשנת תקע"ח (1818), בהיותו כבן 21, כתב פסק הלכה להיתר עגונה, לאחר מכן התמנה לדיין בסלוניקי. 
בשנת תר"ט (1849) חכם רפאל אשר קובו התמנה לרבה של סלוניקי לצד חכם חנניה סאפורטה. 
בשנת תרט"ז (1856) נפטר חכם חנניה סאפורטה, וחכם רפאל אשר קובו המשיך לכהן כרב העיר לבדו. בשנות כהונתו אירגן את מוסדות החינוך בעיר. הוא עודד את רבני סלוניקי לכתוב ספרים, ואף כתב הקדמות לספריהם. 
בשנת תרי"ז (1857) חכם רפאל אשר קובו נפגש עם הסולטן הטורקי והיה הראשון לקבל ממנו את התואר 'חכם באשי' בקהילת סלוניקי. הסולטן העניק לחכם רפאל אשר קובו אות כבוד, ותרם כסף לטובת מוסדות החינוך היהודי בסלוניקי.
חכם רפאל אשר קובו נפטר ביום י"ט טבת תרל"ה (1874) ונקבר בסלוניקי.
הספר 'שער אשר' מאגד תשובות הלכתיות של חכם רפאל אשר קובו לצד דרושים שכתב.
A few quotes from the Rabbi on 'Israel and the Nations' in which he allows reading from a Bible printed by non-Jews who are not heretics

The esteemed rabbis of the glorious city of Constantinople, may God protect it, sent a missive about the 24 books of the Bible that were reprinted in London by non-Jews, saying they were invalid and that it is forbidden to read from them, and that by law they should be burned. For reasons of their own they said that they would hide them from sight, and we, in all modesty, were astounded at their trepidation and are unaware of any such law… In the first versions in which changes were made to strengthen their faith, their intentions and thoughts were on foreign worship. This is similar to the disciples of "that person" who twisted the living words of God and whom RASH"I interpreted to refer to heretics, as we mentioned above. The non-Jews of our time, who do not indulge in foreign worship and follow their usual habits and forefathers' customs, are clearly and simply not heretics, and it is permitted to read all books they have published, with the exception of a Torah scroll written by a non-Jew, which is to be archived if discovered, for we demand that the writing be done for its own sake; it may also not be read from in public.

Shaar Asher, Part 1, Yoreh De'a, Section 15, p. 28b – 29b, Haktav Institute Publishing, Jerusalem 1989