חכם אליהו לופס


A Short Tribute

חכם אליהו לופס נולד לאמו לאביו חכם עזרא בשנת תר"נ (1889) בארם צובא שבסוריה.
בהיכנסו לישיבה למד תורה מפי חכם עזרא שעיו ועשה חיל בלימודיו. כבר בנעוריו הקדיש את זמנו להרבצת התורה ברבים, היה מלמד 'חוק לישראל' מדי יום ביומו, נותן דרשות בציבור, ומעביר שיעורים לתלמידיו הרבים.
בשנת תרע"א (1911) עם פרוץ מלחמת איטליה-טורקיה, נסע עם הוריו למצרים, ולפרנסתם עסק במסחר. בשנת תרע"ג (1913) עלה עם משפחתו לארץ הקודש, והתיישב בירושלים. שם המשיך בלימודיו בישיבת 'אוהל מועד' לעדת ארם צובא בשכונת הבוכרים.
בשנת תרע"ו (1916) טורקיה הגלתה את כל הנתינים הזרים תושבי הארץ, חכם אליהו לופס ומשפחתו הוגלו לאנטוליה, משם נדדו לאנקרה. בדרכם חזרה לארץ חנו בעיר קושטא, בבית מדרשו של חכם רפאל סבאן.
בשנת תרע"ט (1919) חכם אליהו לופס זכה בשנית והגיע לארץ ישראל. בשובו חזר ללמוד בישיבת 'אוהל מועד', והקים את קרן 'טוב וחסד' שעסקה במתן הלוואות לתלמידי חכמים ובתיקון תפילין ומזוזות.
בשנת תרפ"א (1921) אחרי שהמצב הכלכלי של ישיבת 'אוהל מועד 'נדלדל נאלץ חכם אליהו לופס לעזוב אותה, והוא עבר ללמוד בישיבת 'תורת חיים'. הוא היה היחידי מבין חכמי הספרדים שהתקבל לישיבה זו.
באייר תרפ"ג (1923) נפתחה ישיבת 'פורת יוסף' בעיר העתיקה, וחכם אליהו לופס החל ללמוד בה, ולאחר מספר חודשים התמנה שם לרב ומורה, וכיהן בתפקידו זה כ-15 שנה עד לפטירתו.
בשנותיו האחרונות הצטרף אל בית הדין לעדת הספרדים בירושלים, ובמשך שבתו שם עסק בהשכנת שלום בין אדם לחברו, בנוסף הוא נבחר ליו"ר המועצה של שכונת בית וגן שבירושלים.
חכם אליהו לופס  נפטר ביום ד' תמוז תרצ"ח (1938) ונטמן בירושלים.
הוא השאיר אחריו חידושים וכתבים רבים, שיצאו לאור לאחר פטירתו בספרים: 'אמרי פי' 'ובן אביחיל'.
A few quotes from the Rabbi on 'Redemption of Israel' in which he demands access to hope ("Petach Tikva") for the Jews of the Orient and that they also be appointed to leadership positions

"Take also the sum of the sons of Gershon, by the houses of their fathers, by their families". I have the honor and pleasure of being a guest in the City of Settlements which has, thank God, grown to become an important city. This city holds many hopes, as reflected by its name Petach Tikva (Gateway to Hope) and many look to it with a goodly eye, full of good hopes that its population will grow more and spread to the east, west, north and south, and that it will become a major city in Israel. This includes my friends and brethren, Jews of the Orient and the saintly Sephardi community, who dwell in this city. Make an effort and be strong about this gateway, you who open the gates and upon whom high hopes, encouragement and prosperity depend. Maintain the honor, progress and reputation of the Sephardi and Oriental Jews, please. Recall those of past generations, our forefathers, who held high public positions. Among them were the greatest Torah scholars of the nation of Israel, geonim and poets, whose names were the glory of the entire House of Israel.


This verse, from this week's Reading Portion, can serve as an indication: "Take also the sum of the sons of Gershon, by the houses of their fathers, by their families", those "sons of Gershon" who came from the Spanish Exile, "Take also the sum" – note the source of their origins, and be quick to reinstate the glory or the past. To those who head the community, I read this verse, "Take also the sum of the sons of Gershon, by the houses of their fathers, by their families" – meaning: Appoint leaders for the community, this is no partisan matter - "by the houses of their fathers, by their families" – appointing a head for every household and a president for every tribe is the method of all our saintly communities.

Imrei Pi, U'ven AviHail, p. 557, Jerusalem, 1996