חכם בן ציון ניסים פרדס


A Short Tribute

חכם בן ציון ניסים פרדס נולד לאמו שרה-מרקאדה בת החכם וידאל קואינקה ולאביו חכם אליהו פרדס, ביום כ"ז כסלו תרכ"ב (1862) בירושלים. את תורתו קיבל מפי אביו ופי חכמי ירושלים, ולימים נמנה כאביו עם חכמי ישיבת המקובלים 'בית אל'. מטעם הישיבה נשלח כשד"ר לקהילות ישראל בארצות המערב.
כשחזר לירושלים, שימש כרב או כראש ישיבה לבעלי בתים, בבית הכנסת 'איסטנבוליס' שבעיר העתיקה, ובבית כנסת 'טראנטו', בשכונת נחלאות. הוא זכה שדרשותיו נתחבבו על הציבור, והיה אהוב ומרוצה בכל מקום. חכם בן ציון ניסים פרדס ניחן בקול ערב, היה פייטן, וחיבר פיוטים העוסקים בגאולת ישראל. 
חכם בן ציון ניסים פרדס נשא לאשה את מזל אורו בת החכם אברהם קסוטו. ונולדו להם בן ושלוש בנות. לימים, נתמנה בנו יחידו חכם אליהו פרדס לרבה של ירושלים. 
בשנותיו האחרונות נמנה על חבורת החכמים 'מגן דוד', שלמדו תורה בישיבת 'מרכז הרב' בירושלים. כמנהג המקובלים, השאיר צוואה מפורטת, העוסקת בעיקר בסדר הקבורה ואזכרת נשמתו.
חכם בן ציון ניסים פרדס נפטר ביום א' באדר א' תש"ג (1943) ונטמן בירושלים. 
ספרו 'פרדס התורה' שני חלקים - דרשות על התורה, מועדי ישראל, קהלת, משלי, ותהילים, ועוד.
A few quotes from the Rabbi on 'Redemption of Israel' in which he recounts the story of a haughty person whose pride hindered the redemption
It says in the Talmud, "the Messiah will not come until the peruta [penny] will cease from the purse". It also says there that "The son of David will not come until the arrogant will cease to exist from among [the People of] Israel". I once heard a reason for the contiguity of the two sayings told as a witticism. There once was a pauper from a good family, who was glad of his poverty for the reason that "the Messiah will not come until the peruta will cease from the purse", who met up with a haughty individual, whom he greeted and who did not greet him in return. He was very sad making his way home. When asked why he seemed sadder than usual, he replied that until now he had been glad of his poverty, because "the Messiah will not come until the peruta will cease from the purse", and his monies had indeed ceased, so that he was certain that this would privilege him to bringing the Redeemer to [the People of] Israel. However, he had now encountered this haughty person and, since "The son of David will not come until the arrogant will cease to exist from among [the People of] Israel", this certainly warranted his sadness, seeing as his pride hinders the redemption of Israel.
Pardess HaTorah, Sermons on the Torah, p. 12, HaKtav Institute Publishing, Jerusalem, 1998