חכם אליהו הכהן


A Short Tribute

חכם אליהו הכהן נולד לאמו ולאביו חכם אברהם שלמה הכהן, בשנת תי"ט (1659) בעיר איזמיר, שבתורכיה.
בעטרות רבות נתעטר חכם אליהו הכהן, עלה והתעלה בנגלה ובנסתר, ונודע ברבים בדרשותיו ובספריו, אשר השאיר אחריו לברכה עד שמרן החיד''א העיד עליו: "ורבים השיב מעוון בדרשותיו ובתוכחותיו ובמתק לשונו"
חכם אליהו הכהן עמד במערכה נגד נגע הרבית באיזמיר, וביטלה כדין, מבלי להירתע מפני בעלי הזרוע בעירו. הרבה לדבר בענייני הצדקה, היה אוספה, ומחלקה לנצרכים. חכם אליהו הכהן נודע גם כבעל מופתים.
בתו נישאה לחכם חיים הכהן, וחכם אליהו הכהן, מזכיר כמה חידושים משמו בספריו. תלאות רבות סובבוהו. בנו יצחק, מת עליו לפתע, וחכם אליהו הכהן אביו התאבל עליו ימים רבים.
חכם אליהו הכהן נפטר ביום ח' באדר ב' בשנת תפ"ט (1729), והובא למנוחות בעיר מולדתו איזמיר.
חכם אליהו הכהן חיבר למעלה משלושים חיבורים. בין חיבוריו: 'שבט מוסר' - דרשות, שיצא לאור בחייו בשנת תע"ב (1712) בקושטא, ומאז הודפס בעשרות מהדורות בכמה שפות: ערבית יהודית, לדינו ויידיש; 'מעיל צדקה' - אונטולוגיה בנושא הצדקה; 'מדרש תלפיות'; אליהו זוטא; מדרש האתמרי; דנא פשרא; מנחת אליהו; אגדת אליהו; סמוכים לעד; תהילות ה'; אזור אליהו ועוד.
A few quotes from the Rabbi on 'Redemption of Israel' in which he teaches that the tikun required for the Redemption is the charity done in Diaspora

The People of Israel transgressed on the issue of charity and were exiled, for it says “The faithful city That was filled with justice…They do not judge the case of the orphan, And the widow’s cause never reaches them”. The tikun (repair) required to end the exile is, therefore, charity (tzedakah, that which is just) for it says "Observe what is right and do what is just; For soon My salvation shall come", about which it says, "Pressing forward in His great might". The might of which I speak is the charity done by Israel during the exile, for with it comes My great salvation, for it is with charity that they repaired what was distorted, and they must be redeemed from their exile.

Me'il Tzedakah, Volume 1, section 1034, p. 290, published by Shaarei Yosher Institute, Jerusalem, 1992