חכם יצחק בר שֵׁשֶׁת בֶּרְפֶת


A Short Tribute

חכם יצחק בר שֵׁשֶׁת בֶּרְפֶת נולד לאביו ולאמו בשנת פ"ו (1326) בעיר ברצלונה ספרד.
תורתו למד מפי החכם חסדאי קרשקש הראשון, מפי החכם פרץ בן יצחק הכהן, ומפי רבו המובהק, החכם רבינו ניסים בן ראובן גירונדי בעיר ברצלונה. בשל עלילת דברים על ראשי היהודים, נאסר יחד עם רבותיו ונכבדי הקהל. למשך חמישה חודשים עד שיצאה לאור צדקתם.
חכם יצחק בר ששת עבר לעיר סרגוסה, שם נשא בעל הרבנות במשך ארבע שנים. שם נפטר בנו, והוא בן שמונה שנים, שם נודע לו על מות אמו ואחיו הצעיר בברצלונה. מסרגוסה עבר לעיר קלעת איוב ומשם עבר לשמש ברבנות בעיר וולנסיה עד לפרעות ביהודים בשנת קנ"א (1391). 
בשנת קנ"א (1391), כחלק ממאבק איכרים ואנשי אצולה כנגד המלוכה בספרד, נרצחו מאות יהודים על קידוש השם, חלק מן היהודים נמכרו לעבדות, ויהודים רבים אולצו להתנצר. בעיר וולנסיה לבדה, עירו של חכם יצחק בר ששת, נרצחו כ-250 יהודים. בשל גל הפרעות גלו רבים מיהודי ספרד לצפון אפריקה, ובתוכם חכם יצחק בר ששת וחכם שמעון בן צמח דוראן, שעברו לאלג'יר. חכם יצחק בר ששת התקבל באלג'יר כמנהיג ודיין הקהילה, ואף קיבל מינוי מהשליט המוסלמי, אך נמנע מקבלת המשרה מפאת כבודו של חכם שמעון בן צמח, ואף הוא נמנע מקבלת המשרה כל עוד חכם יצחק בר ששת היה בחיים. 
חכם יצחק בר ששת נפטר ביום ב' אלול בשנת קס"ח (1408). בשל הרחבת העיר נעקר קברו וקברו של חכם שמעון בן צמח. שני החכמים נטמנו מחדש אחד בסמוך לשני, ונקבע ציון גדול לשניהם.
מכל כתביו, נותרו בידנו קובץ תשובותיו, המונה 517 תשובות (תקי"ז סימנים). נשתמרו מובאות מחידושיו לכמה ממסכתות הש"ס, וכן שירה, פיוטים וקינות הנמצאים בידנו.
A few quotes from the Rabbi on 'Tzedakah and Healing' in which he teaches that it is permissible to embark on a caravan and, for reasons of survival, to desecrate the Sabbath

Jews who travel on camels in caravans with Sons of Ishmael in the great and terrible desert do not, as everyone knows, ride on horseback and must publicly desecrate the Sabbath to remain with the caravan because of the dangers of tarrying alone in the desert over the Sabbath. The question arises whether it is right to object that they travel by caravan in the desert, so that they are not led to desecrating the Sabbath, despite the fact that they have no way of surviving other than traveling with a caravan… It is permitted to leave the settlement in a caravan on Sundays, Mondays or Tuesdays, for these three weekdays relate to the previous Sabbath and are considered as after the Sabbath. One need not refrain from leaving because of the upcoming Sabbath and if because of impending life-threatening danger one must desecrate the Sabbath, it is permissible and involves no prohibition. But it is forbidden to leave the settlement on Wednesdays, Thursdays and on the Sabbath eve, for these three days relate to the upcoming Sabbath and are considered as preceding the Sabbath.

Teshuvot HaRav, Section 16, Kushta, 1547