חכם שמואל אבן דנאן


A Short Tribute

חכם שמואל אבן דנאן נולד בשנת תרל"ז (1874) לאמו ולאביו גאון רבי יצחק אבן דנאן בפאס, שבמרוקו. אביו שימש כרב העיר וכראש אבות בתי הדין של העיר פאס ואגפיה. בבית זה שאב רבי שמואל מלוא חפניים תורה עד שהפך לענק רוח וגאון בתורה. בשונה מאבותיו הקדושים, חכם שמואל אבן דנאן הקפיד לא לשמש בתפקידים רבניים, לבד ממה שהיה מזכה את הרבים בדרשותיו, והתפרנס כסופר בית-דין של העיר פאס.  
חכם שמואל אבן דנאן היה מפורסם במעשי הצדקה הרבים. ביתו היה פתוח לרווחה, לכל שליחי דרבנן, שבאו מארץ הקודש עד שמינוהו כגזבר של צדקה למוסדות תורה בארץ ישראל, כ'כוללות רבי מאיר בעל הנס בטבריה', 'ישיבת מאיר בת עין', 'ישיבת המקובלים בית אל' בירושלים, ובית היתומים שהוקם ע"י רבני טבריה.  
חכם שמואל אבן דנאן דרשן בחסד היה. דרשותיו הועתקו והודפסו ע"י אליהו פרץ והם - 'לשד השמן', 'דשנת בשמן', 'תדשן אדמה'.
חכם שמואל אבן דנאן נפטר ביום כ"ח אדר ב תשכ"ב (1962).
A few quotes from the Rabbi on 'Traditions of the Fathers' in which he teaches one's father-in-law is to be respected, embraced and kissed like one's father
King David, may he rest in peace, called Saul, his father-in-law, "father", as it says, "My father, see indeed". Our Sages, of blessed memory, said - concerning Jehoshaphat, King of Judah - that whenever he saw a Torah scholar, he would rise to his feet, and embrace and kiss them. The Gemara asks: How could he do so? Is it not written "Appoint over yourself a king" of whom you are to be in awe? The explanation is that he did not do so in public…
Yet we are obliged to say that what the Gemara says on this entire matter – what a king must not do in public – applies to all other people, but not to one's father, such as Solomon, who ruled while his father was alive…also, Moses bowed down before Jethro and embraced him in public, despite that he was only his father-in-law, which teaches us that one's father-in-law is to be respected like one father.
Deshanta BaShemen Sermons, p. 28 – 29, Malkei Rabbanan Press, Ashdod, 1998