חכם משה זקן מאזוז נולד לאמו ולאביו כמוס, בשנת תרי"א (1851) בג'רבה שבתוניס.
תורתו למד מפי חכם אברהם הכהן, חכם סאסי מעתוק כהן יונתן, וחכם חיים הכהן, שהפך לרבו המובהק.
בשנת תרל"ב (1870) חכם משה זקן מאזוז התבקש לנהל את ענייני הקהל ברובע 'כבירה' שבג'רבה, והוא מילא תפקיד זה עד יום פטירתו.
בשנת תרל"ו (1875) חכם משה זקן מאזוז התמנה לדיין בעיר ג'רבה, ובשנת תרס"ה (1905) לאב בית הדין.
חכם משה זקן מאזוז העמיד תלמידים רבים, ורוב חכמי ג'רבה בדורות האחרונים, סומכים ומתבססים על הוראותיו ופסיקותיו.
חכם משה זקן מאזוז נפטר ביום ב' אייר תרע"ה (1915) והובא למנוחת עולמים בג'רבה.
חכם משה זקן מאזוז כתב ספרים רבים ביניהם: 'סבר פנים' - חידושי ש"ס, 'שערי משה' - שו"ת וחידושים בהלכה, 'שערי תורה' - חידושים ודרושים בהלכה, 'שם משה' - עניינים שונים, 'צדיק ונשגב' - על מסכת ביצה, 'ויקהל משה' - דרושים, 'קרא משה' - חידושי תנ"ך ומאמרי חז"ל ועוד.
Our Sages, of blessed memory, said: The People of Israel can be credited for having fulfilled all the commandments through unity. Since all are as one – what is fulfilled by one is considered as having been fulfilled by the other, and the benefit bestowed by Torah and the observance mitzvoth thus increases. Through unity, one may rejoice when others benefit, or share in their sorrow. It is the equivalent of fulfilling the entire Torah, since to love one's neighbor as oneself is the greatest principle of Torah, as our Sages, of blessed memory, said, as is fulfilling the commandment to “let him (your kinsperson) live by your side” and sustain them. This way there will be no gratuitous hatred, which was the cause behind the exile, and love will replace enmity, for this is what brings the presence of the Shechina.
Unity also helps pursue the truth, for just as we do not want others to be dishonest with us, so will we avoid being dishonest with others, and just as we are willing to share an privilege or a good thing, so do we wish that others share their privilege and good things with us, and vice versa. Unity also protects us from being one of those who profit from the community for the wrong reasons and take only their personal benefit into account. It helps us consider all the People of Israel as though they children of angels – and to appreciate them as we do ourselves.
VaYakhel Moshe, p. 14, David Idan Press, Djerba, 1916