חכם חיים אברהם גאגין


A Short Tribute

חכם חיים אברהם גאגין נולד בקושטא בשנת תקמ"ז (1787), ועלה בילדותו לירושלים.
בשנת תר"ב (1842) הוסמך לחכם באשי - הראשון לציון הראשון שכיהן בארץ ישראל, ובנוסף כיהן כראש ישיבת המקובלים בית אל בירושלים.
בימיו של חכם חיים אברהם גאגין היו השומרונים בסכנת כליה, מפני שחכמי הדת המוסלמים טענו שלשומרונים אין דת, והם לא מאמינים באחד הספרים הכתובים ברוח הקודש. שומרוני העיר שכם, שהיו בסכנת מוות, פנו בבקשת עזרה לחכם חיים אברהם גאגין. חכם חיים אברהם גאגין נתן בידיהם תעודה בכתב המאשרת - 'העם השומרוני הוא ענף מבני ישראל המודה באמיתות התורה', וכך חייהם ניצלו.
חכם חיים אברהם גאגין כתב את הספר 'מנחה טהורה' על מסכת מנחות, שהודפס בסלוניקי בשנת תקפ"ה (1835). בשנת תר"א (1841) סייע להקמת בית דפוס בירושלים, ובו הדפיס את שני ספריו הבאים: 'ספר התקנות וההסכמות', שהודפס בשנת תר"א (1841)  - מהספרים הראשונים שהודפסו בירושלים, ו'חוקי חיים', שהודפס בשנת תר"ב (1842). ספר דרשותיו 'חיים בירושלים' יצא לאור בשנת תרמ"ב (1882), לאחר מותו, 
חכם חיים אברהם גאגין נפטר בירושלים בכ' באייר תר"ח (1848), ונקבר בהר הזיתים בירושלים.

A few quotes from the Rabbi on 'Israel and the Nations' in which he teaches that Jacob's most passionate wish was to make peace with Esau

Jacob sent actual angels to Esau! What was his purpose? Messengers would have sufficed. It was to indicate the greatness of peace. That is what the text of the Jerusalem Talmud means, in saying that angels are half fire and half water, and that He who makes peace in His heavens made the angels thus to show that it is best to be at peace. This is what he meant to indicate to Esau, that he be at peace with him…Jacob's most passionate wish was to make peace with Esau. The parable told by our Sages, of blessed memory, is well-known: With what shall I bless you? If with children – these you have; if with wealth – this you have. This explains the difficulty presented by what it says, asking which blessing Jacob required. For he had children, and wealth as well. What did he seek? Peace. This why the Birkat Cohanim says "…and grant you peace", that he might have it with his brother Esau, for that was his passionate wish.

Haim MiYerushalaim, p. 265, Samuel Halevi Zuckerman Press, Jerusalem 1882