חכם יצחק מְגַ'לֵד נולד לאמו מרים הלוי, ולאביו חכם אברהם בן שלמה בשנת תקצ"ה (1835) בבגדאד בעיראק. סבו, אב אמו, חכם משה, היה מראשי חכמי בבל, ובעידודו הוקם בבגדאד תלמוד תורה גדול.
חכם יצחק מג'לד למד בבית המדרש 'בית זלכה' והיה מתלמידיו המובהקים של חכם עבדאללה סומך.
בשנת תרט"ו (1855) החל לשמש כשוחט בבגדאד, ונודע בשם 'חכם יצחק שוחט'.
בשנת תרל"א (1871) החל לשמש כדיין שני ושלישי בבית הדין בגדאד ובשנים תרנ"ג (1893) עד תרס"ה (1905) שימש כממלא מקום החכם באשי של בגדאד. לאורך השנים הסמיך שוחטים ובודקים בעיר בגדאד.
חכם יצחק מְגַ'לֵד נשא לאישה את פרחה בת חכם משה הלל, ונולדו להם חמישה בנים וארבע בנות.
חכם יצחק מְגַ'לֵד נפטר ביום א' אלול תר"פ (1920) ונקבר בבגדאד.
חיבוריו יצאו לאור בספרים 'אקים את יצחק' - דרשות ושו"ת, ליקוטי דינים - דיני שחיטה ובדיקה, 'צלח רכב' - פירושים על החומש ועל נביאים וכתובים, 'תהלות ישראל' - פירוש על תהלים.
The Rabbi [author of] Beit Oved wrote on the halakhic rules concerning Hanukkah … that those who inherit are obligated to provide the widow with oil for Hanukkah to light each and every night, and are obligated to provide all requirements for commandments that have physical requirements…
It seems to me that since it is the custom to increase [lights] each night, as the Rabbi of the Shulchan Aruch wrote, and we have not heard that in our day "one light for each person and their household" [applies] but rather that people all add [a light] every night, that although inheritors are not obligated by law to provide more that the oil for a single light for each night, they are obligated to do so because of the custom in any case, and must give her oil so that she may add [a light] each night. Since it was the custom her entire life with her husband to add a light, even if she renounces before the inheritors and agrees to light a single light each night, she may not ignore the custom. All the more so if she does not wish to ignore the custom.
Akim Et Yotzhak, Responsa, Section 44, p. 104b, Shmuel Nissim Yonah Press, Tel Aviv, 1971