חכם כליפא בן מלכה


A Short Tribute

חכם כליפא בן מלכה נולד לאימו ולאביו בשנת ת"ל (1670) בעיר אספי שבמרוקו. בן יחיד היה להוריו, שנפטרו בילדותו, והוא נותר יחידי בעולם. ראשית לימודו היה לפני חכם יוסף בואינו דה מיסקיטא בעיר הולדתו, ומשם נדד מעיר לעיר עד הגיעו לעיר פאס, שם למד בישיבותיהם של חכם יהודה בן עטר וחכם שמואל הצרפתי. 
בספרו הוא כותב: 'מיום היותי עד עת עמדי, במקלי עברתי יחידי. יחיד ועני אני, כי אבי ואמי עזבוני. גם דוד ואח אין לי, והשם היה חלקי וחבלי, ואבי יתומים נתנני לחן ולחסד רב, לפני כל אדון ורב, בכל ערי המערב'. 
עם חזרתו לעירו אספי, חזר ללמוד בישיבתו של חכם יוסף בואינו דה מיסקיטה, שגידלו כאב על ברכי חכמתו וספריו, וכל שהיה לו - נתן בידו. 
כשגדל ועמד ברשות עצמו, עבר לעיר אגאדיר. שם, בעזרת חכם שלמה בן ישורון, אחיינו של רבו, החל לעסוק במסחר, וראה ברכה בעמלו. בד בבד עם פעילותו העסקית הענפה ויחד עם חברו חכם יעקב גדליה, הפך את בית הכנסת בו התפלל למרכז רוחני ולבית מדרש. חכם כליפא בן מלכה הרביץ תורה ברבים, ושמר על קביעות לימודו והשתתפותו עם הציבור בכל עת.
חכם כליפא בן מלכה נשא אישה ונולדו לו ילדים, אך בנו בכורו דוד נתבקש לישיבה של מעלה והוא בן 11 שנים. 
חכם כליפא בן מלכה נאסף לבית עולמו, זקן ושבע ימים, ביום ג' אלול בשנת תק''ך (1760). הוא הותיר אחריו שלושה חיבורים: 'כף נקי' - על סידור התפילה ופרפראות לחכמה. 'רך וטוב' ו'קול רינה'.
A few quotes from the Rabbi on 'Torah Study' in which he expresses his misgivings about the ancient custom of the Tikkun when it is not properly fulfilled

Those whose custom it is to study the Shavuot night Tikkun that was compiled to read on this night, how good is their lot – if they have the strength to stand in the sanctuary of the Lord of Hosts, and pray on the following day without dozing or falling asleep during the recitation of the Shema, hymns, prayer and Torah Reading on the day our Torah was given… To my mind, those who cannot remain awake, and certainly anyone who spends the time in idle talk and amusements, had better study a little and go to sleep, so as not to omit reciting the Shema and prayers, which are commanded by the Torah, rather than observing an ancient custom that has been revived in the general population and is not properly observed.

Kaph BeNaqui, p. 96, Orot Yahadut HaMaghreb Press, Lod, 2014