חכם שלמה סלימאן פרץ


החכם היומי על לוח השנה:
< ניסן ה'תשפ"ד May 2024 >
אבגדהוש
   כג/1כד/2כה/3כו/4
כז/5כח/6כט/7ל/8א/9ב/10ג/11
ד/12ה/13ו/14ז/15ח/16ט/17י/18
יא/19יב/20יג/21יד/22טו/23טז/24יז/25
יח/26יט/27כ/28כא/29כב/30כג/31 
מדברי הרב בעניין 'מסורת אבות'
מלמד מעלת קריאת למנצח בצורת המנורה, שבא יעקב שלם
'ויבא יעקב שלם עיר שכם, אשר בארץ כנען, בבואו מפדן ארם ויחן את פני העיר' - פירש רש"י: שלם בגופו, שנתרפא מצליעתו. שלם בממונו, שלא חסר כלום מכל אותו דורון. שלם בתורתו, שלא שכח תלמודו בבית לבן. ונראה לפרש על פי מה שאמרו רבותינו זיכרונם לברכה: 'הקורא מזמור 'למנצח בנגינות' בצורת המנורה בכל יום, מובטח לו שהוא בן העולם הבא' - וקשה, הלא אפילו רשעים יכולים לקוראה בכל יום, וכי יובטח להם שיזכו לחיי עולם הבא. אלא הביאור הוא, לפי שסופי תיבות של שלושת הפסוקים האחרונים שבפרק 'למנצח בנגינות' הוא 'צום': ארץ, א-לוהינו, כולם. וגם גימטרייה 'קול', וגם גימטרייה 'ממון'.
וזהו כוונת רבותינו זיכרונם לברכה, שבאו להודיענו שצריך אדם להיות כלול בשלושה דברים אלו, בתענית בצדקה ובתפילה, על דרך אומרם זיכרונם לברכה, תשובה תפילה וצדקה מעבירים את רוע הגזירה. ואז יסייע מזמור 'למנצח בנגינות' בידו, שתתקבל תשובתו ויהיו מעשיו רצויים לפני הקדוש ברוך הוא, ובכך יזכה לחיי עולם הבא. אולם אם עשה שני דברים מתוך השלושה, לא יועילו לו. כגון אם התענה והתפלל ולא נתן צדקה, לא יועיל לו, אלא צריך לעשותם בשלושה.
והוא שרמזו רבותינו זיכרונם לברכה, כל הקורא 'למנצח בנגינות' בצורת המנורה ועושה גם תענית תפלה וצדקה, בשלושתם יחד, אזי מובטח לו שהוא בן העולם הבא. וזה שרמז לנו רש"י, שהיה יעקב אבינו שלם בכל וקיים את שלושתם יחד. דהיינו שלם בגופו, היינו צום, שהיה מתענה ומכניע את גופו. שלם בממונו, היינו ממון שהיה נותן צדקה. שלם בתורתו, היינו קול שהיה לומד ומתפלל בשלמות.
חכם שלמה סלימאן פרץ, חכמת שלמה, עמו' עג-עד, הוצאת משה פרץ, ירושלים, תשס"ב (2002). מתוך 'החכם היומי'
הצהרת נגישות