מדברי הרב בעניין 'צדקה ומרפא'
מלמד שאין הכנסת אורחים בירושלים, לפי שהאורחים מרובים
הכנסת אורחים היא בכלל גמילות חסדים, ורוב מקומות יש להם תיקון ובית מיוחד לכך, אבל בירושלים, תיבנה ותיכונן במהרה בימינו, אין בה הכנסת אורחים מכוללות העיר, כי אם דבר מועט שבמיעוט, והטעם לפי שהאורחים מרבים להגיע אליה בכל שעה ושעה, ואינו מספיק להם חצר אחד או שתי חצרות, וברגלים, בפרט ממצרים, יש פעמים שעולים אליה כמאה נפשות, וצריכים חצרות הרבה, ולמי נותנים תחילה?! - וכן מכל שאר המקומות בכל השנה, הלכך אין בה הכנסת אורחים. אבל בחברון יש הכנסת אורחים ולא עוד אלא שמאכילים את האורחים ג' ימים רצופים, ובכל סעודה וסעודה מכל מאכל יאכל, בשר ויין ועופות ופירות בשופע, בסעודת אברהם אבינו למלאכים, גם תיקונם נאה ומתקבל, אלא שאין מתי מספר.
חכם רפאל מרדכי מלכי, 'ליקוטים מפרוש על התורה כ"י מאת ר' רפאל מרדכי מלכי ז"ל', עמ' 31-32, דפוס סלומון, ירושלים, תרפ"ג (1923) מתוך 'החכם היומי'