חכם משה אזאגורי


החכם היומי על לוח השנה:
< ניסן ה'תשפ"ד April 2024 >
אבגדהוש
 כב/1כג/2כד/3כה/4כו/5כז/6
כח/7כט/8א/9ב/10ג/11ד/12ה/13
ו/14ז/15ח/16ט/17י/18יא/19יב/20
יג/21יד/22טו/23טז/24יז/25יח/26יט/27
כ/28כא/29כב/30    

מקצת שבחו

חכם משה א-זאגורי נולד לאמו ולאביו בכפר יונילאן שבמחוז תלוואט שבמרוקו.  
בהיותו בן 12, מת עליו אביו, ודודו חכם דוד הכהן, גידלו כאביו. כשחכם יעקב אבוחצירא, ה'אביר יעקב', הגיע להתארח בבית דודו, זכה לקבל ממנו ברכתו, שיזכה לגדול בתורה ולהאיר עיני ישראל. חכם משה א-זאגורי, אכן עלה ונתעלה, והפך למנהיגם של היהודים בכפרי כל המחוז ממרכש ועד עמק הדרעא. 
חכם משה א-זאגורי התמנה לאב בית הדין של מחוז תלוואט. נודע בחוכמתו בנגלה ובנסתר, נהג בחסידות, ולא זז ממנהגיו בטבילה גם בימי החורף הקשים, אף בימי זקנתו. הוא הקים חברות לגמילות חסדים, והרים קרנות ל'הכנסת כלה' ו'קמחא דפסחא'. תלמידים רבים, ביקשו להתבשם מתורתו, והוא עמד בראש הישיבה הגדולה ביונילאן יחד עם חברו חכם דוד פרץ בעל ה'מגן אברהם'. בין תלמידיו הרבים: חכם שמעון הכהן, חכם רפאל בוסקילה, חכם יוסף זאגורי וחכם שמעון דרעי. למימון הישיבה היה סוחר באגוזים, בהגיע עונתם. 
באחת הפעמים, נסע עם אחד הסוחרים לכפר סמוך כדי לרכוש שם כמות גדולה של אגוזי פקאן. כשהחלו בספירת הסחורה, התחלקו ביניהם כך שחכם משה אזאגורי ספר חלק מהאגוזים, והסוחר עסק גם הוא בספירת החלק הנותר. בגמר הספירה, סיכמו את מספר האגוזים שנספרו על ידי שניהם, ושילמו למוכר הערבי את חלקו. בדרכם חזרה ליונילאן, דנו ביניהם אודות הקניה המוצלחת, וחכמנו נחרד לשמוע את הסוחר מתבטא ואומר: לו הייתי סומך על הספירה המדוקדקת שלך, לא היינו מרוויחים היום מאומה. כששמע חכמנו את הודאתו המפורשת של הסוחר כי אכן רימה את הערבי בספירתו, נחרד חרדה גדולה ומיהר לחזור על עקבותיו ללא שהיות, כדי להשיב את גזלת הערבי, ולספור את הסחורה מחדש כדת וכדין. הערבי ששמח על יושרו של החכם, הודיע כי הוא מוחל ומוותר על הכסף, אך חכמנו עמד איתן בדעתו כי לא ייהנה מכסף גזול. 
לחכם משה א-זאגורי נולדו שלושה בנים: חכם מאיר, חכם רפאל חסיד, וחכם ניסים, לימים רב הישוב תירוש.
חכם משה א-זאגורי נפטר ביום כ"ב סיון תש"א (1941) ונטמן ביונילאן, 69 שנים לאחר מכן, ביום כ"ט סיון תש"ע (2010), הועלו עצמותיו הקדושות ונטמנו באדמת ארץ ישראל במושב תירוש.
חיבורו 'ירים משה' כולל סודות וחידושי תורה, מדרשים ודרשות ופיוטים רבים.
הצהרת נגישות