מדברי הרב בעניין 'מסורת אבות'
מלמד כלה שעיניה יפות, שנותנת בעין יפה, ומקבלת בסבר פנים.
אמרו חכמינו זיכרונם לברכה: 'כלה שעיניה יפות, אין כל גופה צריכה בדיקה'. - יש להקשות, והלא חוש המציאות מכחיש דבר זה. כמה נשים יש להם עיניים יפות והן מכוערות, ויש בהיפך. ועוד, מה כוונתם להשמיענו בזה, וכי נותנים לנו עצה על היופי החיצוני, שאין בו שום תועלת, ו'שקר החן והבל היופי'.
אלא יש לפרש כוונתם. אם רוצים לבדוק את מעשיה ומידותיה הטובות, ורמזו לנו בזה: 'כלה שעיניה יפות' - כלומר אם היא נותנת בעין יפה, ומקבלת כל אדם בסבר פנים יפות, גומלת חסדים וטובת לב, אז 'אין צריכה בדיקה' - שוודאי היא שלמה בכל שאר המידות. כמו שמצאנו באליעזר עבד אברהם שרצה לבדוק את רבקה, כמו שאמר הכתוב: 'הנה אנכי ניצב על עין המים והיה העלמה', וכך בדק אותה, ואמר לה 'הגמאיני נא מעט מים' - רצה לומר, גם הגמאה, רק מעט. ועוד 'הגמאיני' - רק לי. והיא אמרה: 'שתה אדוני' - כלומר לא הגמאה ומעט כמו שאמרת, אלא שתיה רגילה, ולא רק לך, אלא 'גם לגמליך אשאב עד אם כלו לשתות', אז ידע ואמר 'אותה הוכחת לעבדך ליצחק'.
חכם פנחס ועקנין , אמרי פנחס: דרשות וליקוטים, עמו' שמב, בהוצאת בני המשפחה, [ירושלים-טבריה], תשס"ו (2006). מתוך 'החכם היומי'