מדברי הרב בעניין 'לימוד התורה'
מלמד שתחילה להתלמד להבין דבר מתוך דבר, ואח"כ יקנה בקיאות
'לדעת חכמה ומוסר להבין אמרי בינה' - כתב הרב 'מדרש שמואל', זיכרונו לברכה על 'אם אין בינה - אין דעת' - שהכוונה אם אינו יודע להבין דבר מתוך דבר, אותו הבקיאות שידע, דומה כמי שאינו, שאין מועיל לחדש חידושים בתורה. עיין שם. ואפשר שזהו שאמר: 'לדעת' - רצה לומר: הרוצה לזכות לדעת, דהיינו שיהיה בקי בחדרי תורה, שנקראת 'חכמה', צריך תחילה להיות לו יראת שמים הנקראת 'מוסר', ששנו: אם אין יראה - אין תורה. וגם צריך שיודע 'להבין אמרי בינה' - דהיינו שיודע הדרך כיצד לחדש חידושים על ידי הבקיאות, שאם אינו יודע הדרך להבין דבר מתוך דבר ולחדש חידושים - הבקיאות שתהיה לו כמי שאיננה, כיוון שאינו יודע לחדש בו חידושים, וחשוב כאילו אין לו הבקיאות כלל. לכן צריך תחילה להתלמד הדרך להבין דבר מתוך דבר, ואחר כך יקנה הבקיאות, ועל ידי זה יהיה מבין דבר מתוך דבר.
חכם מנחם מאזוז, שערי רחמים, עמ' לה-לו. הוצאת ישיבת 'כיסא רחמים' ספרדית. בני ברק, תשע"ג (2013) מתוך 'החכם היומי'