מדברי הרב בעניין 'לימוד התורה'
מלמד 'ושמרתם לעשות', ששמירה היא שינון, ולעשות כמשמעו.
עיקר הלימוד הישר בתורה והיקר בעיניהם הוא ללמוד וללמד לשמור ולעשות, כמו שתקנו לנו אנשי כנסת הגדולה להתחנן לפניו בכל יום ויום בתפילתנו: 'ותן בליבנו בינה להבין ולהשכיל, לשמוע ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים, את כל דברי תלמוד תורתך באהבה'. ....
לא נקרא התלמוד גדול אלא לפי 'שמביא לידי מעשה', לפי שאין עם הארץ חסיד כמו שאמרו זכרונם לברכה. וכמה פעמים הזהירה התורה הקדושה על עיקר הגדול הזה - 'תשמרון לעשות', 'ושמרתם ועשיתם', והרבה כיוצא בהם, 'שמירה זו משנה, ועשיתם - כמשמעו' ... והעניין בעצמו פשוט ומקובל בישראל, וזה שכתב הרב שלמה בן נחמן, זכרונו לברכה, באגרת המוסר ששלח לבנו: 'והווי זהיר מאוד בתורה אשר תוכל לקיימה, וכאשר תקום מן הספר, חפש באשר למדת, אם יש בו דבר שתוכל לקיימו'.
חכם שמואל אבוהב, ספר הזיכרונות, זיכרון י', פרק ו', עמודים רפ"ז-רפ"ח. הוצאת אהבת שלום, ירושלים תשע"ד (2014). מתוך 'החכם היומי'