חכם קס ביאדגלין ביינסאי


החכם היומי על לוח השנה:
< אדר ב' ה'תשפ"ד March 2024 >
אבגדהוש
     כא/1כב/2
כג/3כד/4כה/5כו/6כז/7כח/8כט/9
ל/10א/11ב/12ג/13ד/14ה/15ו/16
ז/17ח/18ט/19י/20יא/21יב/22יג/23
יד/24טו/25טז/26יז/27יח/28יט/29כ/30
כא/31      

מקצת שבחו

קֶס בִּיַאדְגְלִין בַּיְינֶסָאי נולד לאמו (סְנְדֶה ) ולאביו ( ביינסאי ) בשנת תרע"ה (1915) באזור סְמֶין מְנְאַטָה באתיופיה. 
ראשית תורתו למד מפי דודו קֶס רוֹבֶל דוד, שאימצו וגידלו כבן, לאחר שהוריו נפטרו בילדותו. הוא העמיק בלימודו מפי הקֶס הדיין נֶבִיא קִנְדֶה ומפי קֶס יֶאנְטָה טָמיֶנוֹ. 
בשנת תרצ"ה (1935) נשא לאישה את מרת אַבֶרוּ סֶנְבֶטוּ נֶגוּסֶה ונולדו להם 8 ילדים. 2 מתוכם מתו ממגפה. נישא בשנית לגב' וייזרו איילאו ונולדו להם 4 ילדים. בסה"כ נולדו לקס 12 ילדים. 
בשנת תרצ"ה (1935) הוסמך לקֶס. הוא התפרנס מחקלאות ואת יתר זמנו הקדיש לבני עדתו. הוא היה מקיים שיעורי תורה לגברים מדי ערב בבית הכנסת הגדול בכפרו. היה מסייע לנזקקים, וביתו היה פתוח לכל דורש.
בשנת תשל"ד (1974), תפס את השלטון קולונל מֶנְגִיסְטוּ הַייְלֶה מָרִיָם, שגרר את אתיופיה למלחמה, לרעב כבד, ולמלחמת אזרחים, בהן מתו כמיליון אזרחים. קֶס בִּיַאדְגְלִין בַּיְינֶסָאי הנהיג את קהילתו גם בתקופה קשה זו. 
בשנת תשל"ז (1977), לאחר פרישת מפלגת המפד"ל מממשלת ישראל, החיל שר הפנים שלמה הלל את חוק השבות על יהודי אתיופיה. למרות שמדינת ישראל פתחה שעריה ליהודי אתיופיה, קֶס בִּיַאדְגְלִין בַּיְינֶסָאי התנגד לעלייה לארץ ישראל. הוא סבר שירושלים חרבה ועומדת בטומאתה, ואנשי ירושלים אינם עובדי ה'. 
בשנת תשנ"א (1991), ערב נפילת שלטונו של מֶנְגִיסְטוּ הַייְלֶה מָרִיָם, במהלך מבצע שלמה, עלו לארץ ישראל, מרבית היהודים, שעוד נותרו באתיופיה. קֶס בִּיַאדְגְלִין בַּיְינֶסָאי שאיבד את מאור עיניו, עמד בסירובו לעלות לארץ, אך בעידודו של בנו, קֶס אַדְיסוּ, הוא הצטרף אל העולים. קֶס בִּיַאדְגְלִין בַּיְינֶסָאי התיישב בשכונת 'אושיות' ברחובות, והמשיך להנהיג את קהל עדתו. עיניו נותחו, והוא זכה לראות שוב. קֶס בִּיַאדְגְלִין בַּיְינֶסָאי ראה בכך נס גלוי, והודה לה' יתברך, שזיכה אותו לחזור ולקרוא באוֹרִית (ספר תורה).
קֶס בִּיַאדְגְלִין בַּיְינֶסָאי התנגד למדיניות הרבנות הראשית לגייר לחומרא את היהודים מאתיופיה, וראה בכך עלבון לקהילה יהודית ששמרה על ייחודה, ונלחמה במיסיונריות הנוצרית באתיופיה. קֶס בִּיַאדְגְלִין בַּיְינֶסָאי קבל גם על חוסר הכרת מדינת ישראל בקֶסים כמנהיגיה הרוחניים של יהודי אתיופיה.
קֶס בִּיַאדְגְלִין בַּיְינֶסָאי נפטר ביום כ"ז חשוון תשס"ה (2004) ומנוחתו כבוד ברחובות.
אין בידינו כתבים מדברי תורתו, העלנו על הכתב, דברים שנאמרו משמו ע"י בנו ותלמידיו, מתוך ראיונות שקיימה שלומית סְמָנִי: קֶס בִּיַאדְגְלִין בַּיְינֶסָאי - זיכרונות מאתיופיה, וקֶס אַדִיסוּ  בַּיְינֶסָאי - מנהרת הזמן.
לא נהגו יהודי אתיופיה לקרוא בתואר רב, אנחנו קוראים בתואר זה בכדי לייצג שר, אדון ומנהיג כפי שהיה מעמדם של חכמי העדה. 
הצהרת נגישות