מדברי הרב בעניין 'לימוד התורה'
מלמד שהונחו כל הלימודים בחכמה על סודי המוסר והחינוך.
ההשכלה האמיתית היא פעולה א-לוהית, והיא קיום העולם, כי יסודתה בהררי החסד, שבזה נוכל להבדילנה מן המזויפת, אשר אך בסכלות והוללות יסודה, כי נשענת היא על השנאה העוול החמס והשוד, ולזה תהיה זאת לחרבונו של עולם.
ולא נרמוז בדברינו הפעם על הסכלות הפשוטה, הנכרת לעין כל, כי כבר שמש החכמה שזרחה בימים האלה, ביערה את מורדי האור גם מן המבואות החשוכים, ותגלה חרפתם לעין כל, אך רומזים אנו באצבע, על אלה החוסים בצל החכמה, וההשכלה האמיתית תרחק מהם, וחכמים המה בעיניהם, אך לא לפני כס האמת יצדקו בדבריהם ... כי לא הלמוד הוא העיקר, ובימים האלה שהונחו כל הלימודים שבחכמה על יסודי המוסר והחינוך המועיל לתורת האדם, אם התלמיד יתלמד על מנת שלא לעשות ושלא להרגיל את לבו, איך יקרא חכם?!
חכם שלום פלאח, 'צדק ושלום', עמודים 102-108, תוניס, דפוס 'וזאן וכאסתרו', תרנ"ז (1897) מתוך 'החכם היומי'