חכמי קהילות מצרים


חכם אהליאב אוחנה, תרנ"ב (1892) - יח שבט תרפ"ב (1922)
חכם אברהם אביכזר, תרכ"ו (1866) - כח תשרי תש"ה (1944)
חכם אברהם הלוי , ת"י (1659) - ז אדר תע"ב (1712)
חכם אברהם חיים נאה, תר"ן (1890) - כ תמוז תרי"ד (1954)
חכם אהרון מנדל הכהן , תרכ"ו (1866) - ח חשוון תרפ"ח (1927)
חכם אהרן שויקה, תרנ"ז (1897) - ד שבט תשל"ח (1978)
חכם אליה שמואל הרטום, תרמ"ז (1887) - כג אדר תשכ"ה (1965)
חכם אליהו בכור חזן , תר"ח (1848) - כב סיוון תרס"ח (1908)
חכם אליעזר מנצור סתהון, תר"ך (1860) - ב אב תרצ"ז (1937)
חכם ד"ר דוד פראטו, תרמ"ב (1882) - ל אדר תשי"א (1951)
חכם ד"ר הלל פרחי , תרכ"ח (1868) - כב תמוז ה (1940)
חכם ד"ר משה ונטורה, תרנ"ב (1892) - יא אב תשל"ח (1978)
חכם דוד בן זמרה, ר"מ (1479) - כא חשוון של"ד (1573)
חכם דוד נחמיאש, תקצ"ג (1833) - ח אלול תרצ"ב (1932)
חכם דניאל הלוי, תרנ"ו (1896) - יד שבט תש"ם (1980)
חכם חיים הכהן, שמ"ה (1585) - כה ניסן תט"ו (1655)
חכם חיים כפוסי, ש (1540) - יב שבט שצ"א (1631)
חכם חנניה גבריאל יהושע שבתי , תרל"ה (1875) - כו חשוון תשט"ז (1955)
חכם יהודה הכהן מסלתון טראב , תרל"ב (1871) - כח טבת תש"ו (1946)
חכם יום טוב ישראל (שיריזלי) , תקפ"א (1821) - יג אב תרנ"א (1891)
חכם יעקב אביחצירא, תקס"ו (1806) - כ טבת תר"מ (1880)
חכם יצחק דיין, תרצ"ט (1939) - יח אלול תש"פ (2020)
חכם יצחק קאוואליירו, ת"ם (1680) - ז אדר ת"ע (1710)
חכם ישועה שבבו, ת"ל (1670) - ז אדר (0)
פרופ' יעקב מנחם שויקה, תרצ"ו (1936) - כ סיוון תש"פ (2020)
חכם מימון בן עטר, תרכ"ז (1866) - כז טבת תשי"ח (1958)
חכם מסעוד בנימין, (0) - כ כסלו תש"ב (1942)
חכם מסעוד חי בדוך , (0) - א כסלו תרנ"ט (1899)
חכם משה דיין, תרצ"א (1931) - כא אייר תשל"ט (1979)
חכם משה פארדו, תק"ע (1810) - טז אב תרמ"ח (1888)
חכם נסים בנימין אוחנה, א טבת תרמ"ב (1882) - כד אדר ב תשכ"ב (1962)
חכם נסים שמואל יהודה ארוואץ , תקס"ד (1804) - טו אב תר"כ (1860)
חכם נתן עמרם, תקנ"א (1791) - כט חשוון תרל"א (1870)
חכם פנחס ועקנין , תרפ"א (1921) - י תמוז תשס"ד (2004)
חכם שלמה קצין , תרס"ה (1905) - ו חשוון תשמ"ג (1982)
חכם שמואל פרימו , שצ"ד (1634) - טז ניסן תס"ח (1708)

״דע שמנהגינו להדליק נר נשמה לכבוד הצדיקים ולעילוי נשמתם, שנאמר נר ה׳ נשמת אדם. ומה טוב להוסיף מאור התורה על אור הנר, שנאמר נר מצווה ותורה אור. ומה טוב להרבות מתורת הצדיק ביום פטירתו, שאמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בר יוחאי כל תלמיד חכם, שאומרים דבר שמועה מפיו בעולם הזה, שפתותיו דובבות בקבר. ואף אם כל השמים יריעות, וכל בני אדם לבלרים, וכל היערים קולמוסים, איננו יכולים לכתוב מה שלימדו רבותינו. אך טוב מעט לצדיק, ובזכות תורתו הקדושה, ובזכות הלימוד שילמדו ישראל בשמו, ביום פטירתו, הקב״ה ישים חלקנו עמהם, ולעולם לא נבוש כי בקב״ה בטחנו, ועל חסדו הגדול באמת נשעננו, ומה רב טובך אשר צפנת ליראך.״

החכם היומי - מאגר מידע מקוון לספרות יהודי ספרד

רבי חנניה בן עקשיא אומר: רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר - ה׳ חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר: